Veel gestelde vragen
Onze bandenprijzen liggen altijd onder de prijzen van autodealers, grote bandenketens zoals Kwik-Fit, Profile en Euromaster en garagebedrijven.
Vergelijk onze prijs dan inclusief montage met de grote bandenketens en u ontdekt dat wij daadwerlijk voordeliger zijn en u graag persoonlijk advies geven.
Onze prijzen zijn dan ook te vergelijken met de tarieven van de internetaanbieders, echter zonder het persoonlijke contact uit het oog te verliezen. Kijk hiervoor gerust op onze banden- en velgen webshop.
Wanneer u onze prijzen voor autobanden vergelijkt met de diverse online aanbieders van autobanden, zult u ervaren dat onze prijzen nauwelijks afwijken van de autobanden welke op internet worden aangeboden. Bijkomend voordeel als uw banden bij ons aangekocht worden is de totaalgarantie welke wij geven; Zit er nog een lichte trilling in de auto?..Trekt de auto na montage van nieuwe banden nog wat naar links of rechts?...Zit er een hoogteslag in 1 of meerdere banden, of is er een ander probleem?...Vanzelfsprekend lossen wij dit voor u op, en hoeft u niet bij een anonieme leverancier op internet aan te kloppen. Ook wij bieden u nu de mogeljkheid om uw autobanden en velgen extra voordelig online via onze webshop aan te schaffen, waardoor u profiteert van online prijzen en eersteklas service, en alles vertrouwd in de Hoeksche Waard word afgehandeld.
Naast banden verzorgen we ook de vervanging van uw uitlaat. Onze klanten uit de Hoeksche Waard kiezen dan meestal voor ons meest betrouwbare merk, Bosal. Naast uitstekende performance is de levensduur aanzienlijk langer dan bij andere merken, zonder dat dit zich in een prijsverschil uit.
Ja, wel moet er rekening gehouden worden met snellere slijtage en mindere stabiliteit.
Ja, een winterband met volledig nieuw profiel heeft een andere wegligging. Ook door het verschil in stugheid ontstaat er een verschil in handeling eigenschappen en spoor stijfheid.
De gemiddelde dagtemperatuur van 7° C is maatgevend voor het wisselen naar winterbanden. Voor Nederland betekent dit vaak eind september. Voor zomerbanden is dat april. Een handig ezelsbruggetje is dat u met winterbanden rijdt als de R in de maand zit.
Op kleine (berg)wegen zijn in veel landen sneeuwkettingen verplicht. Dit wordt aangegeven met een verkeersbord. Gebruik sneeuwkettingen niet op doorgaande wegen of snelwegen om beschadigingen aan het wegdek te voorkomen.
Nee, moderne winterbanden met een sneeuwvlok symbool maken minder geluid dan zomerbanden.
Dit is afhankelijk van het type winterband.
Nee, winterbanden slijten niet sneller. Wel wordt afgeraden om ’s winters met zomerbanden en
’s zomers met winterbanden te rijden om slijtage te voorkomen.
Nee, integendeel. Met winterbanden verbruikt u minder brandstof.
Ja, in landen als Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld wel. Als u betrokken raakt bij een ongeval zonder winterbanden, is de kans groot dat u schuldig wordt bevonden.
Meestal wordt gekozen voor de standaardmaat die bij uw auto hoort, zoals in uw instructieboekje is aangegeven. Mocht u voor een afwijkende maat willen gaan, raadpleegt u ons dan eerst.
Dit kunt u doen door middel van de Tread Wear Indicator. Dit staat aan de zijkant van de band. Voor winterbanden staat er naast de Tread Wear Indicator ook een Winter Wear Indicator.
Ja, waar voor winterbanden een minimale profiel-diepte van 4 mm geldt, is dat voor zomerbanden 1,6.
Nee, dit is niet noodzakelijk. Wel zijn er enkele voordelen te vinden; zo gaat het wisselen een stuk vlotter en hoeven complete band en wiel combinaties niet per se opnieuw uitgebalanceerd te worden.
Ja, voor de veiligheid is het noodzakelijk om alle vier de banden te vervangen door winterbanden.
Ja, wanneer de ene set gebruikt word, slijt de andere niet. Bovendien kost een slippartij u altijd meer. Ook werken dure elektronische veiligheidssysteem zoals ABS en ESP niet goed als er onvoldoende grip is.
Ja, winterbanden verkorten de remweg en zorgen voor meer mobiliteit bij extreme weersomstandigheden.
Voor kampeerauto’s wel, deze vallen onder dezelfde noemer als de auto. Voor caravans is dit niet verplicht.
Nee, niet in Nederland. In Duitsland en de Alpenlanden wel. Mocht u daar een ongeval krijgen zonder winterbanden, kan dit belangrijke gevolgen hebben met betrekking tot aansprakelijkheid.
Het wordt aangeraden om banden na zes jaar te vervangen.
Ja, banden met stikstof vulling zullen langzamer hun spanning verliezen. Er moet wel rekening mee gehouden worden dat ook een band met stikstof vulling elke maand op spanning gecontroleerd moet worden. Door kleine beschadigingen aan de band of door niet goed afdichtende ventielen kan ook zo’n band snel zijn spanning verliezen.
Ja, banden blijven de meest bepalende factor in het contact tussen auto en wegdek. De prestaties van een band zijn op zijn best na de eerste 1000 kilometer. Naarmate het profiel verder slijt zullen de remweg en de aquaplaning aanzienlijk toenemen.
Ja, de levensduur van nieuwe banden wordt aanzienlijk verlengd door het gebruik van een nieuw ventiel.
De bandenspanning kunt u het beste ‘koud’ (na minder dan 3 km te hebben gereden) controleren. Mocht de band warm zijn moet er 0,3 bar bij opgeteld worden. Een maandelijkse controle wordt aangeraden.
Ja, u kunt de levensduur verlengen door de bandenspanning te controleren voor u grote afstanden met grote snelheid gaat afleggen. Ook kunt u uw auto laten balanceren, dit voorkomt trillingen en dus ook slijtage aan de banden. Wanneer u onregelmatige slijtage constateert is het verstandig uw auto te laten uitlijnen.
De verhogingen in de groeven van het profiel noemen we de slijtage-graad indicatoren. Wanneer deze even vlak is als de dikte van het rubber moeten de banden vervangen worden. Wanneer dit zelfs lager dan 1,6 mm uitkomt bent u wettelijk strafbaar en is de veiligheid niet langer gewaarborgd. Wij raden aan dit limiet niet af te wachten en de banden te verwisselen als er nog 3 mm resterende profiel-diepte is.
Ja, op een glad wegdek zal de achterkant eerder wegglijden dan de voorzijde van de auto. Wanneer de bestuurder dan gas geeft, kan de wagen achterstevoren komen te staan.
Ja, voorbanden slijten doorgaans sneller dan achterbanden, vooral bij auto’s met voorwielaandrijving.
In Nederland wel, maar in verschillende andere landen is het verboden. Het is dan ook niet aan te raden om verschillende merken, maten of snelheidsindexen op dezelfde wielas te gebruiken. Uiteraard kunnen maatvoeringen wel verschillen tussen de wielassen.
De snelheidsindex wordt op iedere band aangegeven met een 'T'. Het is overigens bij de wet verplicht om banden te monteren die net zo hard kunnen als de auto volgens het boekje kan rijden. De index loopt op met het alfabet:
M = 130
N = 140
P = 150
Q = 160
R = 170
S = 180
T = 190
V = 240
W = 270
Y = 300
Ja, in de meeste gevallen kunnen we zelfs heel aantrekkelijke prijzen aanbieden. Dat komt omdat we veel meer volume in banden hebben. Onze bandenservice is bovendien geoptimaliseerd voor het verwisselen en uitlijnen van bandensets waardoor we sneller kunnen werken. Dus zowel op de inkoop van banden als ons uurloon (dat een stuk lager ligt dan de dealers) kunt u bij ons geld besparen.
Dit is belangrijk voor de veiligheid op de weg en de levensduur van de band. Bij verkeerde spanning kunnen banden overhit raken met klapbanden als mogelijk gevolg. Er zijn controle systemen die de spanning continue bewaken en u een waarschuwing geven wanneer de spanning aangepast moet worden.
Het rubber van uw band droogt na verloop van tijd uit. Voornamelijk door ozon, UV-straling en hoge temperaturen. Hier slijt een band meer van dan van het rijden. Stal uw banden (of aanhanger) dus koel en donker. Bij voorkeur in een goed geventileerde omgeving.
Na zes jaar, ook bij weinig kilometers, neemt de kans op uitval aanzienlijk toe. Een band kan er nog goed uitzien, maar dat is niet altijd aan de buitenkant af te lezen. Juist daarom is het belangrijk om regelmatig uw banden te laten controleren en wanneer nodig is te vervangen.
Flat-spotting kan ontstaan wanneer uw caravan of aanhanger voor langere tijd stil staat en slechts een klein deel van de band belast wordt. Er kan dan een vlakke kant ontstaan in de band, wat voor vervelende trillingen kan zorgen als u rijdt. U kunt dit beperken door de bandenspanning tot maximaal 3.5 bar te verhogen wanneer deze de stalling ingaat. Nog beter is om uw voertuig met de wielen van de grond te stallen.
Op elke band staat een maatvoering genoteerd. Bijvoorbeeld: 197/70 R 16 C. Dit leest u als bandbreedte 197 mm met een hoogte van 70% van de bandbreedte. Verder valt af te lezen dat het om een radiaalband (R) gaat met een diameter van 16 inch voor een bestelwagen (C).
Op uw band vind u een zogenaamde DOT-code, waarvan de laate vier cijfers de productiedatum betreft. Bijvoorbeeld een DOT-code die eindigt op 3510, betekend dat de productiedatum de 35e week van 2010 is geweest. Bij banden van vóór 2000 wordt de productiedatum aangegeven door drie cijfers. Bijvoorbeeld een DOT-code eindigent op 078 betekend dan de 7e week van 1998.
De keuze van uw banden is afhankelijk van een aantal factoren. Iedere band heeft speficieke eigenschappen. Bij normaal gebruik en tot een maximale aslast van 1.200 kg kunt u normale personenwagenbanden gebruiken. Heeft u meer aslast dan 1.200 kg wordt u geacht versterkte personenwagenbanden of bestelwagenbanden te gebruiken. Ook voor hogere snelheden bestaan er andere banden en dat geld natuurlijk ook voor seizoenen. Met name winterbanden zorgen voor veel extra veiligheid onder koude en vochtige omstandigheden.